Hvordan burde vi markedsføre oss i 2018?

For et stort tema faktisk. Men så viktig! Det er ingen fasit på hvordan man skal markedsføre seg. Men man kan se litt på trenden, og hvordan de digitale plattformen fungerer og utvikler seg. De store er som sagt Facebook og Google, og her kan vi se mye av fremtiden og fortiden om man analysere tallene.

Mange snakker om markedsføring på Facebook er sååå viktig. Og ja, det er viktig å være på de digitale plattformene. Men det er også viktig å tenke på hvor du skal legge ressurser og midler. Og nøkkelen her er, Hvor er mitt publikum/kunder. For de som jobber med en eldre generasjon, altså de godt voksene som kvier seg for å sjekke mailen. For kommer det en feilmelding er hele dagen ødelagt. Dette er en målgruppe som liker tiden med papir avisen, magasiner for å fylle på hjernen med noe annet. Så i det tilfelle ville man kanskje ikke lagt ned masse midler og ressurser på digital markedsføring, men heller sett hvordan nå ut til dine kunder gjennom media eller kanaler de faktisk bruker. Dette er hva jeg kaller «oppsøkende markedsføring». Man viser eller trigger et behov hos en potensielle kunde. Så må man også vite litt hvor de eventuelt er i prosessen for å gjøre en handel. Dette er markedsføring som kan gi raske resultater, og kan slå begge veier 🙂

Men det jeg tror kommer til å gi stor mening i 2018 er Inboud marketing, og en drøss av tanker om sitt eget selskap. Altså, bak et fancy ord ligger det faktisk enkle og grunnleggende prinsipper. Det handler om å tiltrekke seg kunder som er kommet et stykke i kjøpsprosessen , og aktivt er ute å letter etter din tjeneste. Om de ikke er på handlehumør, er de hvertfall ikke langt unna. Og her jobber man heller ikke med oppsøkende salg. Her handler det faktisk om å bygge godt relevant innhold på nettsiden din, som gjør at potensielle kunder klikker inn på din nettside for å innhente mer informasjon. Nå kommer jo det som er viktig. Hvordan oppfatter da dine lesere din nettside? Det viser seg at mennesker bruker ca 2 sekunder på å avgjøre hvor «bra» bedrift du er. Og gjennom design og utforming skal de raskt avgjøre om du er den nettsiden din ønsker å innhente mer informasjon og da til slutt gjennomføre en handling du ønsker. Så bak her ligger det mye strategi.

Nettsiden din må ha de elementene som du og kunden ønsker å finne raskt, lett tilgjengelig. Kontaktskjema, knapper og alt som er utløsende. Og hvordan vet vi hvor store de skal være? fargen? og hvor i alle dager burde være plassert? Dette kan være veldig forskjellig, og krever en del testing av nettsiden din for å kunne gi et godt svar på dette. Man må danne seg erfaring over tid, også tilpasse etter det 🙂

Store spørsmålet. Kan man gjøre dette selv? Svaret er ja.. Burde man? Nja.. Det krever tid og kunnskap over tid for å sette seg inn i dette. Å ha en viss oversikt over hvordan det funker er så klart alfa omega, men når det kommer til hvor dypt inn det du skal gå.. Det er litt opp til deg. Dette tar som sagt tid, og krever en del av deg. Har du denne tiden? Skal man bli god på alt? Innen digital markedsføring er du faktisk i konkurranse hele tiden. Det holder ikke å være «god nok», eller «bra nok». Du må alltid strekke deg om å være best, og alltid ligge frempå.

Ønsker du å vite mer om dette? Eller at vi skal ta en uforpliktende prat å se hvilken muligheter som ligger foran din bedrift? Da vet du hva du må gjøre 🙂 Send meg en mail!

Ha en kreativ dag! Husk å ligg fremme i skoa, og grip og skap muligheter som virker spennende!

Har dere ønsker om at vi skal ta opp et spesielt tema, eller gå mer i dybden på noe? Tips oss da vell.