«Det er lavsesong, hva gjør jeg?»

Hvor skal jeg starte? Dette er et så stort tema, med så mange svar. Men også et spørsmål som kommer opp veldig ofte.

Ett av målene våre for 2018 er å jobbe med de lokale. Kunne bidra til vekst i det lokale, og kunne være med på å gjøre en forskjell. Derfor har jeg snakket med en rekke bedrifter den siste tiden. Et spørsmål som kommer ofte er: «Det er lavsesong, hva kan vi gjøre?». Det dummeste du kan gjøre, er å ikke gjøre noe! Men se løsninger og tenk nytt! Ja, jeg vet dette er enklere for noen næringer enn andre. Rett og slett hvor unikt produkt du selger, kanskje du er en del av en regional kjede? Det er mange grunner til hvorfor det kan være vanskelig å se gode løsninger. Men jeg har sett dagligvarebutikker som har holdt kokkekurs, sportsbutikker som har invitert med bygda på skogstur med muligheten for å teste nye produkter.

Men for de som sitter med noe mer unikt, eller et eget produkt. Og du livnærer deg på den gode strømmen av sommerglade kunder. For deg finnes det gode løsninger. Man kan være flinkere på å bruke den digitale verden, og kunne bruke de rette kanalene til å markedsføre seg steder hvor dine kunder er. Mange jeg har snakket med har vært i tenkeboksen om å lansere en nettbutikk, eller å markedsføre seg på Facebook.  En god tanke, men mange fallgruver. Skulle jeg gitt ett stalltips for de som er i denne fasen. Markedsfør deg ikke nødvendigvis for å selge en drøss av produkter. Bruk markedsføringen som en analyse. Hold kostnaden lav, se hvordan responsen er på ditt produkt. Ta lærdom av annonsen, gjør forbedringer og tilpass deg. Da kan du gjøre en nøye og grundig markedsanalyse av ditt produkt før du setter alle menn på dekk.

Dette er faktisk å tenke litt nytt. Du betaler Facebook, Google etc for å gi deg en løsningen. Hvem er mine kunder? Hvor bor de? Hva er sannsynligheten for at de kjøper mitt produkt? Hvor mye koster det deg med å selge ett produkt? Du kan få svaret på det meste 🙂

Så kort oppsummert. Det er ikke sånn at det jeg skriver er den gode løsningen for alt. Men kanskje en tanke for mange. Det finnes mange veier til gode og verdifulle løsninger. Men selv om den «digitale verden» kan være en løsning, skal man ikke glemme god lokale service også!

Trenger du en å sparre med? Send oss en mail i dag 🙂