Hold deg til planen

Alle vil ha salg i dag! Og kanskje helst i går. Hvis jeg slenger opp en nettside i kveld, hvorfor har jeg ikke masse bestillinger allerede i morgen? Jeg er jo best og har de beste prisene. Om alle bare hadde vist hvor god jeg var.

Man skulle kanskje ønske at det var det sånn markedsføring fungerte. Men faktumet er at god og stabil markedsføring tar tid. Man har løsninger som Facebook og Google. Som så og si kan gi deg kunder på få minutter. Men igjen mener jeg at dette er noe som krever strategier og en god plan. Og dette er ikke noe du skriver mens du sitter i bilen på vei hjem.

Den digitale markedsføringen har tatt oss med storm, og endrer seg raskere en noe annet. Det som funker i dag, funker kanskje ikke i morgen. Kostnaden svinger og kundene svinger også. Mange opplever dette når de markedsfører seg gjennom sosiale media. Og grunnen? Jeg tror dette har med at man gjør raske løsninger og kun leser data som Facebook gir oss. Det er litt som å pisse i buksa. Godt og varmt når kundene kommer, men når markedet endrer seg og du ikke helt forstår hva som er skjer. Da blir det fort litt surt og kaldt. Her kommer en god strategi inn. For når markedet endrer seg, har du en plan for hvordan du kan endre deg etter. Eller gjøre de analysene som trengs for å henge med. Annonsering på sosiale media er så klart viktig for oss. Men personlig føler jeg at min facebook feed er fylt med mer annonser, enn hvordan middagene til naboen min var. For å skille seg ut her trengs en god plan. Legg en plan for annonsen din. Holde deg til den. Jeg ser ofte ny etablerte bedrifter som endrer prisene på produktet, og tilbudet dag for dag. Rett og slett for de tror prisen er avgjørende for at kunden klikker på lenken. I de fleste tilfellene er det ikke sånn det funker. Å teste markedet er gull verdt. Men test det med forskjellig layout eller innhold. Begynner du å endre prisene og selve tilbudet blir du fort oppfattet som useriøs.

Jeg snakket med en av våre kunden denne uken som sa ha ikke skjønte hvorfor annonsen hans på facebook ikke konverterte. Han hadde prøvde å sette prisen opp, og ned. Til og med gratis og ikke kjøpte. Forklarte han, om det hang en reklameplakat han kjørte forbi til jobb som solgte en pakke pølser til 50 ,-, andre dagen, kostet den 20,-, tredje dagen kostet den 70,-.. Hvordan hadde du oppfattet bedriften som solgt disse pølsene. Og den dagen du faktisk hadde lyst til å pølser.. Hadde du dratt dit å kjøpt dem?

Vi ble enig om at dette kanskje ikke var en god måte å jobbe på. Vi har når lagt en strategi på annonsen, og vi skal holde oss til den. Hva er budskapet? Hvem er kundene? Vet vi hvem kundene er enda, eller må vi gjøre noe testinger av dette? Hvor lenge skal vi kjøre annonsen? Hva er målet? Og hva ønsker vi å oppnå?

Annonsen går LIVE til uken, og jeg skal gi dere en oppdatering i slutten av neste uke hvordan dette gikk. Jeg er ganske sikker på at vi har en god sti å følge, kunden er veldig enig og fikk brått lyst til pølser til middag.

Det handler ikke alltid om raske resultater, men gode og resultater av kvalitet.

Neste uke kommer deg mer nytt om hvordan legge en plan for markedsføring, og hvordan skal vi markedsføre i 2018.