Hvordan skape vekst i Grimstad med digital markedsføring

Mange fisker i havet, og en drøss av muligheter. Men griper man dem? Jeg har fra starten av 2018 snakket med en rekke bedrifter rundt i Grimstad. Og mange har en klar tanke om hva de ønsker. Vekst. Alle vil ha vekst, men vi klarer ikke helt å se for oss hvordan løsning skal være, eller hva man skal gjøre. Og det er så mange måter og teknikker. Nå med den digitale verden og sosiale media kan bedrifter løfte blikket og se etter flere og større fisk i havet. Men det er også viktig å bruke riktig agn, og fiske på rett tidspunkt. Eller ender du bare med masse sløst tid og penger. Håper du bærer gjennom, tross rare paralleller.

Det er mange måter, det er helt klart! Men det finnes en måte som funker uansett. Strategi og gjennomføring. I bunnen trenger man en god strategi, og uansett hvor fint det ser ut på en whiteboard eller hvor du skisserer det, så er det vell så viktig å gjennomføre den. Men la oss snakke kort om digital markedsføring og hvilken spørsmål jeg har fått siste tiden av bedrifter rundt i Grimstad.

Digital markedsføring i Grimstad

Hva som funker for naboen din trenger ikke å være en god løsning for deg. En stor feil mange gjør er nettopp dette. Vi ser hva naboen gjør, og for dem funker det. Så da prøver vi også. Og vi setter i gang med Facebook annonsering og Google Adwords. Pengen begynner da å rulle ut. Men digital markedsføring er mer enn bare det. Først må du har en plan. Hva ønsker du å oppnå med en markedsføring? Første du tenker nå, «øø.. Salg!». For mange kan salg være en måte å måle sin markedsføring på. Men hva skaper salg? Kanskje en strategi mot denne handlingen. For noen kan det å komme i kontakt med en potensiell kunde. Og trykke på en knapp for å skru på en annonse på Facebook funker som regel veldig dårlig alene.

Hvilken plattform funker for deg? 

Det finnes ingen fasit på dette. Men en type markedsføring som vil være nærmest universal er inbound marketing og SEO. Dette handler egentlig om å jobbe med å gjøre seg selv mer attraktiv i markedet og faktisk tiltrekke seg kunder. Så kan man bruker Facebook og Google som ekstra drivere inn på din plattform. Om plattformen er en nettside eller nettbutikk har ikke så mye å si i sammenheng med inbound marketing.

Når vi har jobbet med inbound marketing og har en god strategi på plass kan vi begynne å sende ut annonse på facebook, google, etc. Dette er til en stor fordel for bedrifter i Grimstad. Nå kan en liten bedrift i Grimstad kunne nå ut til en stor kundegruppe. Men for at annonsen skal lykkes må grunnarbeidet være gjort. Når du går ut i markedet for å tiltrekke deg kunder, må butikken være på stell. Nettsiden eller nettbutikken må være klar for å ta i mot nye potensielle kunder, og jobbe som en selger. Nettsiden skal fungere som en dyktig selger, oppgaven er å konvertere besøkende til kunder.

Ønsker du å vite mer? Kom på gratis frokostseminar sammen med Morten da vell! 

Bli med på gratis frokostseminar

Meld deg på